Case studies

Hoe LifeGoods MarktMentor gebruikt voor omzetgroei en concurrentieanalyse op bol

LifeGoods, opgericht in 2016, was een van de eerste verkopers die op bol.com met een eigen assortiment begon. Het bedrijf biedt producten aan onder vier merken: Auronic voor elektronische artikelen, KitchenBrothers voor huishoudelijke apparaten, TRVLMORE voor reisproducten, en LifeGoods voor algemene producten. Sindsdien is LifeGoods uitgegroeid tot een van de grootste en meest succesvolle verkopers op bol.com, met meer dan 500 producten. Ook heeft LifeGoods haar activiteiten uitgebreid naar Amazon en Albert Heijn. De groei van het bedrijf leidde tot een toenemende behoefte aan data voor het stroomlijnen van bedrijfsprocessen. Voor deze inzichten is LifeGoods een samenwerking aangegaan met MarktMentor. In deze case study demonstreren Patrick Verheij (Head of E-commerce & Customer Service) en Noah Schutten (Marketplace manager) hoe zij MarktMentor gebruiken om de werkzaamheden bij LifeGoods te optimaliseren.

  • author profile picture
    Lars Hurkmans
    Mede-oprichter
Lifegoods

Snel inspelen op marktveranderingen door rankinginzichten

We hebben lange tijd geworsteld om de vindbaarheid van ons assortiment overzichtelijk en inzichtelijk te maken. Aanvankelijk deden we dit handmatig, wegens een gebrek aan softwaretools die onze posities konden bijhouden. Met honderden producten in ons assortiment werd dit al snel een enorm karwei. Toen de eerste softwarepartijen oplossingen begonnen aan te bieden, besloten we deze allemaal uit te proberen om hun werking te beoordelen. Echter, bij verschillende programma's merkten we dat de aangegeven posities significant afweken van onze handmatige metingen.

Ons ongenoegen hierover leidde tot de beslissing om MarktMentor uit te proberen. De vergelijking van MarktMentor-data met onze handmatige metingen toonde aan dat MarktMentor correcte posities weergaf, wat ons vertrouwen gaf in de nauwkeurigheid van hun data.

Een ander voordeel van MarktMentor is dat het niet nodig is om per product aan te geven welke zoekwoorden gevolgd moeten worden; dit gebeurt automatisch en met terugwerkende kracht. Onze feedback heeft ertoe bijgedragen dat MarktMentor ons in staat stelde om via bulkimports aan te geven voor welke zoekwoorden we de positie-inzichten gevisualiseerd wilden zien. Dit stelt ons nu in staat om snel de vindbaarheid van onze verschillende producten te overzien.

Sinds we MarktMentor gebruiken, hoeven we ons niet langer zorgen te maken over het verzamelen van alle zoekwoord- en categorieposities. In plaats daarvan besteden we onze tijd aan analyses, wat ook mogelijk is binnen MarktMentor. Periodiek kunnen we nu de ranglijsten bekijken en deze wekelijks monitoren. We kunnen snel identificeren welke producten dalen in de ranglijsten, zodat we weten welke producten meer aandacht vereisen.

Door de snelle en correcte rankinginzichten kunnen wij beter inspelen op veranderingen in de markt. Hierdoor kunnen wij meer tijd besteden aan het doen van analyses dan het verzamelen van data om de analyses uit te kunnen voeren.

author image
Noah Schutten – Marketplace Manager, LifeGoods

Nieuwe inzichten over verzend- en commissiekosten

Sinds we MarktMentor hebben geïmplementeerd in onze dagelijkse werkprocessen, merkten we dat sommige verzendkosten hoger waren dan we oorspronkelijk hadden verwacht. Uit verdere analyse bleek dat dit te wijten was aan een discrepantie tussen de opgegeven en de werkelijke afmetingen van producten, wat resulteerde in het gebruik van onnodig grote verzendlabels. Nu we ons bewust zijn van dit probleem, laten we producten met afwijkende maten opnieuw meten, wat resulteert in lagere verzendkosten.

Daarnaast viel ons op dat de daadwerkelijke commissies die wij betalen aan bol soms afweken ten opzichte van de commissies die wij dachten te betalen. Dit heeft ons nieuwe inzichten gegeven in de winstgevendheid van ons assortiment.

verzendkosten LifeGoods
De getoonde data is ter illustratie en heeft geen betrekking op de verkoopprestaties van LifeGoods

Adequate inzichten in de winstgevendheid

Voor ons is het belangrijk om inzichtelijk te krijgen wat de winstmarges zijn van de producten in ons assortiment. We streven ernaar om zowel analyses van het gehele assortiment uit te voeren, als om onderscheid te maken tussen de winstmarges van verschillende productcategorieën. Deze aanpak stelt ons in staat om specifiek in te zoomen op producten die afwijken, waardoor we weten welke producten extra aandacht vereisen.

Voordat wij MarktMentor gebruikten worstelden wij met hoe wij dit inzichtelijk konden krijgen. Mede door de feedback die wij aan MarktMentor hebben kunnen geven, kunnen wij nu via MarktMentor deze inzichten overzichtelijk inzien. Hierbij zijn de exporteeropties ook belangrijk, zodat wij data buiten MarktMentor om kunnen integreren in onze systemen.

Een andere belangrijke functie is de mogelijkheid om winstmarges over verschillende perioden te bekijken. Dit maakt het mogelijk om op dag-, week- en maandniveau de data te monitoren. Door deze functionaliteit hebben we de middelen in handen om ons assortiment op wekelijkse en dagelijkse basis effectief te beheren.

Door de dashboards van MarktMentor krijgen wij adequate inzichten die wij voor alle verschillende periodes kunnen inzien. Hierdoor kunnen wij op dagdagelijks niveau onze producten optimaliseren.

Patrick Verheij – Head of E-commerce & Customer Service, LifeGoods

Concurrentieanalyse met de Chrome Extensie

Om inzicht te krijgen in de prestaties van ons assortiment ten opzichte van de rest van de markt, maken we gebruik van de Chrome-extensie van MarktMentor. Deze extensie stelt ons in staat schattingen te zien van de verkoop van producten rondom ons assortiment. Deze informatie is essentieel voor ons om concurrenten te monitoren en om inzicht te krijgen in hoe onze producten zich verhouden tot de producten om ons heen.

Ontpluizer extensie LifeGoods

Klaar om te beginnen?Start nu meteen gratis