Case studies
Hoe Amazin meer over het consumentengedrag op bol leert via MarktMentor
In onze serie over inspirerende klantverhalen belichten we hoe bedrijven aanzienlijke groei realiseren op bol.com met behulp van MarktMentor's tools. Deze editie richt zich op Amazin, een vooraanstaand online marketing bureau en deel van Tomorrowmen. Hun streven naar diepgaande data-analyse en inzichten bracht hen bij MarktMentor. Dit verhaal illustreert hoe unieke inzichten leiden tot heldere en transparante besluitvorming.
- Lars HurkmansMede-oprichter11 januari 2024Leestijd 5 minuten
Wie zijn Amazin?
Amazin, onderdeel van Tomorrowmen, is een toonaangevend online marketing bureau gespecialiseerd in marketplaces zoals bol en Amazon. Door onze diepgaande kennis en ervaring in marketplaces, helpen wij merken met het starten en groeien op marketplaces.
De uitdaging van Amazin
Vóór onze samenwerking met MarktMentor, waren we al enige tijd op zoek naar software of tooling die meer data in kaart brengt dan bol dat doet. Hierbij vinden wij het belangrijk dat wij de tool kunnen gebruiken, maar dat ook onze klanten de mogelijkheid moeten krijgen om dit ook zelf in te kunnen zien.
Specifiek zochten wij naar een manier om meer data en inzichten te verzamelen die je niet direct uit bol kunt halen. Denk hierbij aan het verzamelen van markt- en ranking data van het platform. We hebben meerdere tooling softwares kunnen bekijken, maar uiteindelijk zijn wij bij MarktMentor gekomen en gebleven.
Hoe MarktMentor Amazin geholpen heeft
Cruciale inzichten voor accountaudits
De inzichten verkregen via MarktMentor hebben ons geholpen om onze marketingstrategieën te verfijnen en meer gerichte campagnes te ontwikkelen, wat heeft geleid tot hogere conversieratio's en klanttevredenheid. Dit heeft ons vooral geholpen bij het maken van account audits en analyses. Totdat we met MarktMentor begonnen, hadden we bijvoorbeeld bijna geen inzichten in de prestaties van competitors en top performers in een productcategorie. Bovendien hebben we nu meer functionaliteiten gekregen om de verhoudingen tussen organische en gesponsorde plaatsingen beter te begrijpen. Dit zijn tot nu toe de grootste toevoegingen geweest door MarktMentor, welke we niet hebben kunnen vinden bij andere externe tooling.
Informatie over het zoek- en aankoopgedrag op bol
De MarktMentor Chrome Extensie geeft ons real-time data & inzichten terwijl wij op bol browsen. Het biedt bij een zoekopdracht direct meer informatie over de zoektermen en geeft bij iedere listings een indicatie van de prestaties. Dit maakt de Chrome Extensie om meer te weten te komen over het consumentengedrag op bol.
Een andere veelgebruikte tool is de Termwijzer. Hiermee hebben we onze mogelijkheden voor productonderzoek aanzienlijk verbeterd. We kunnen nu dieper ingaan op het zoekgedrag van gebruikers op bol, wat ons helpt te begrijpen wat klanten zoeken en hoe ze interactie hebben met verschillende productcategorieën. Ook krijgen we meer inzicht in de prestaties op belangrijke zoektermen ten opzichte van de concurrentie.
Vereenvoudiging van werkzaamheden
MarktMentor heeft onze workflow aanzienlijk vereenvoudigd. We kunnen nu sneller en efficiënter reageren op marktveranderingen, waardoor onze tijd beter besteed wordt aan het creëren van waarde voor onze klanten. Ook kunnen we sneller conclusies trekken over vraag en aanbod in een specifieke categorie en hoe de prestaties zich verhouden tot de competitie. Daarnaast kunnen we onze partners voorzien van meer inzichten en dit beter visualiseren. Tot voorheen was het erg lastig om iets te zeggen over de grootte van een markt of productcategorie. In het algemeen kunnen we nu meer waarde toevoegen en veranderingen verantwoorden tegenover onze seller partners, waardoor het een zeer positieve invloed heeft gehad op onze dienstverlening.